Науково-методична проблема



















Презентація науково-методичної проблеми




Педагогічна ідея


Фундаментальна мета сучасної освіти полягає не в наданні учням
         інформації , а в тому , щоб розвивати в них критичний спосіб мислення.

                                                                                                                                                                                                                                              Д.Дьюї                                                                                                                                                            
     Сучасна школа покликана виробити в кожного учня звичку активно брати участь у вирішенні важливих питань життя колективу, формувати, висловлювати і відстоювати свою думку, поважати  думку інших людей, критично оцінювати факти і події навколишньої дійсності. Така організація педагогічної  діяльності вимагає від учителя оволодіння новими методами роботи, впровадження інноваційних технологій.
Методична проблема над якою я працюю: «Інноваційні технології як засіб формування критичного мислення учнів на уроках зарубіжної літератури».
Провідна ідея досвіду полягає у виробленні певної сукупності інноваційних технологій в процесі навчання зарубіжної літератури, що сприятиме активізації навчально-пізнавальної діяльності, спонукатиме до розвитку критичного мислення, у ході якого формується позитивний досвід, оскільки учень розвиває вміння здобувати й опрацьовувати інформацію, самостійно аналізувати, систематизувати  матеріал,удосконалювати мовленнєві й комунікативні вміння і навички.
За мету ставлю повну відмову від авторитарної педагогіки, оволодіння знаннями щодо загальноприйнятих людських цінностей, визначення  міри їх впливу на сучасного учня, необхідне корегування поведінки учня та його ставлення до оточуючого світу, відновлення забутих та втрачених ціннісних орієнтирів серед учнівської молоді,формування в учнів вміння проектувати власні позитивні дії на майбутнє, формування етичного, толерантного ставлення до чужої думки.
Технологія критичного мислення не є самоціллю дидактичних інновацій. Її основна функція – навчити кожного учня активно та вільно мислити, набувати індивідуального досвіду.
Пропоную опис таких методів та прийомів прикладів їх використання на відповідних етапах уроків критичного мислення.
    Модель уроку згідно з методичною структурою розвитку критичного мислення складається з трьох фаз:
а) актуалізація (фаза актуалізації, виклику).
На цьому етапі я використовую такі стратегії:
 1) «Порушена послідовність»
 На дошці записаний план до оповідання «Товстий і тонкий» А.Чехова  з порушеною послідовністю і завдання його відредагувати або за поданим слайдом (казка О. Уайльда  «Хлопчик-Зірка» )розташувати  ілюстрації в хронологічній послідовності відповідно до епізодів.
 2) «Кероване читання з передбаченням»
 На дошці записано назву оповідання Дж.Лондона «Жага до життя».З’ясовується значення словосполучення жага до життя. Діти в групах обговорюють, про що йтиметься в тексті, використовуючи ключові слова : «золота лихоманка», Білл , золотошукач, простори Півночі, егоїзм, жадібність, сила волі, мужність, фізичні страждання, двобій з вовком, бажання жити, безсердечність, голод, холод.
 3) «Гронування»
 Перед вивченням поезій А.Рембо з’ясовуємо те, що вже знаємо. Пропоную скласти гроно до теми «Символізм». Усі відповіді дітей фіксуються. На дошці з’являється схема
4)   « Мозковий штурм» – форма роботи, що спонукає всіх учнів висловлювати будь-яку пропозицію щодо вирішення поставленої проблеми. Вона має бути короткою і зрозумілою для дітей. До уваги беруться всі ідеї, а потім аналізуються. Необхідно вчити дітей толерантно вислуховувати один одного та спільно приходити до узгодженого рішення.                                               
б) усвідомлення (фаза вивчення нового матеріалу)
Під час усвідомлення змісту я використовую такі вправи:
 1) «Система позначок «Поміч»
Використовую на уроках вивчення оглядових тем і біографії письменника. Привчаю дітей користуватися позначками: «+» - це я знаю; «-» - цього не знаю; «!» - це цікаво. Після чого колективно складається таблиця:
 Речі, які знали Речі, про які дізналися + -
 2) «Прогнозоване читання»
 Філософські казки О.Уайльда «Хлопчик і Велетень», «Хлопчик-зірка»  поділено на 4 частини. Після читання кожної частини ставляться запитання: «Що, на вашу думку, буде далі?», «Як розвиватимуться події далі?», «Чим закінчиться оповідання?».
 3) «Методика взаємних запитань» 
 Часто пропоную учням придумати до тексту низку запитань і задати їх однокласникам. Наприклад: Учні ставлять питання за змістом балади Ф.Шиллера «Рукавичка» іншим групам
- Чи був учинок Делоржа героїчним? Що довів лицар своєю поведінкою?
-  Ваше ставлення до вчинку Делоржа ? Чи міг він не діставати рукавичку? Дайте оцінку поведінці Делорджа вкінці балади.
- Як ви розумієте поняття «лицарський кодекс честі»? Чи порушив його Делордж?
 4) «Літературні листи»
    Після самостійного опрацювання вірша учень у ході виникнення в нього думок і міркувань записує їх на аркуші й пропонує сусіду для обміну інформацією чи відповіді. Адресат відповідає й записує свої думки (запитання), адресовані сусіду.
 5). «Вільне письмо»
  Для роботи за стратегією виділяю 5-10 хв.. Протягом цього часу учні записують свої думки щодо визначеної теми  «Взаємозв’язок різних сфер природи і людини у вірші Й.В.Гете «Нічна пісня подорожнього», не відриваючи ручки від паперу чи зошита. До уваги не беруться помилки, стиль. Суть роботи полягає в тому , щоб допомогти учням зафіксувати свої емоції, не соромлячись їх і не боячись їхнього існування.
     в) рефлексія (фаза розмірковування).
            Прийоми, які сприяють міркуванню, такі:
            1) Стратегія «Карусель»
  На чистих аркушах записую запитання. Наприклад, підсумовуючи міркування, сфокусувавши їх на повісті «Гобсек» О.де Бальзак
- Чиї долі і як саме зруйнували гроші в повісті «Гобсек»?
- Чи вважаєте ви Гобсека щасливою людиною? А він себе?
- Чи можемо назвати повість «Гобсек» актуальною в наш час?
          2) Стратегія «Кола Вена» допомагає учням скласти порівняльну характеристику героїв. У першому колі записуються риси характеру одного героя, у другому – іншого, а в перетині – те, що їх об’єднує. Наприклад, характеристика Ахілла та Гектора, Шерлока Холмса та доктора Ватсона, спільне та відменне у творах «Різдвяна пісня у прозі» та «Ніч перед Різдвом»
Один із найпоширеніших прийомів створення атмосфери пошуку під час уроку є проблемна ситуація, яку можу продумувати як на початку вивчення твору, так і вкінці. Наприклад: Гамлет – переможець чи переможений?      (В.Шекспір «Гамлет»);Яка краса може змінити світ до кращого? (О.Уальд казка «Хлопчик-Зірка»); «Які мають бути діти з сонячною душею? ( Р.Бредбері оповідання «Все літо в один день»)
       Окрім інноваційної технології критичного мислення в своїй роботі  використовую інформативно  мультимедійні технології , метод проектів. Працюючи над створенням проектів, учні швидко навчаються критично мислити, чітко усвідомлювати, де і яким чином можна застосувати набуті знання, генерувати нові ідеї, грамотно працювати з інформацією, постійно самовдосконалюватись.   
 Використовуючи сервіс Coggle, працюємо над побудовою ментальних карт за біографією письменника, характеристикою літературного героя чи культурно-історичною епохою, створюємо онлайнові інтерактивні вправи Learning. Apps.
 Дуже часто використовую комп’ютерні презентації. Це уроки з біографії письменників з багатим ілюстративним матеріалом, тести та ігри, що систематизують і узагальнюють пройдений матеріал. Наскільки цікавіше не просто прослухати розповідь учителя, але і побачити портрети людей, що оточували письменника, місця, з якими пов’язане його життя!
    У сьомому  класі вивчаємо творчість Конона Доля  Діти з великим бажанням та інтересом читають його детективні оповідання про Шерлока Холмса .Тому вважаю доцільним познайомити учнів з віртуальним музеєм улюбленого героя.    Люблю використовувати навчальні документальні біографічні фільми, що справляють велике враження на дітей, або ж відеофільми-історичні довідки про різних історичних особистостей. Зокрема, під час вивчення біографії великого російського письменника О.С.Пушкіна по ходу лекції звертаюся до уривків із серії д/ф « Генії та злодії  » А після перегляду зразу ж опитування за почутим і побаченим за допомогою інтерактивної  вправи «Мозковий штурм».Результат очевидний: учні не тільки відтворюють біографічні моменти життя, а й орієнтуються в особливостях філософії митця.
    Матеріали аудіохрестоматії використовую з метою познайомити з голосом і манерою виконання знаменитих письменників і акторів.  Прекрасно підвищують інтерес до уроків літератури і до творчості поетів відеокліпи, створені за піснями на вірші, що вивчаються у шкільній програмі. Цікавою є демонстрація кліпу на вірш Б.Пастернака «Зимова нічі» у виконанні А.Пугачової
    Учні на моїх уроках не просто споглядають якусь презентацію чи відеоролик, а ще й виконують заздалегідь запропоновані завдання. По ходу перегляду вони можуть записувати основні факти за допомогою інтерактивних вправ «Асоціативний кущ», «Сюжетний ланцюжок», стратегія «Поміч» або складати тезисний чи простий план, а це, в свою чергу, дає можливість розвивати загальнонавчальні вміння і навички.
    Поширеним є у моїй практиці перегляд фрагментів екранізації літературних творів. Перегляд також супроводжується завданнями. Найбільш поширені:
- Які події передували даному моменту і які будуть далі?
- Чи співпадають ваші уявлення про героїв з авторськими?
- Які риси зовнішності героя взяли до уваги творці фільму?
- Чи правильно у фільмі передано інтер’єр, опис природи, костюми героїв?
    Можу давати завдання перед переглядом епізоду по змісту, а після перегляду вести бесіду з даних питань.
    Важливим моментом у моїй роботі є заочні екскурсії – документальні фільми. По-перше, вони розширюють кругозір учнів. По-друге, це прекрасна відеопідтримка уроку. По-третє, рідко випадає можливість кому-небудь з дітей відвідати такі віддалені від нас місця як Париж, Англія, Петербург перед сприйняттям твору Ісікава Таку боку «Тисяча журавлів» побувати на чайній церемонії в Японії.Тому ці екскурсії заміняють нам «живі». Застосовуючи такі види роботи на уроках, я прагну досягти динамічності і різноманітності .
   Комп’ютер допомагає мені залучати учнів до проектної діяльності. Учні мають більше можливостей для організації самостійної дослідницької, пошукової діяльності. Створюючи, наприклад,  презентацію з теми «Сторінки бунтівного життя М.Ю.Лермонтова», учень розвиває навички володіння інформаційною культурою, розкриває власні індивідуальні особливості, захоплюється азартом пошуку, переживає емоційно за долю письменника.    








Комментариев нет:

Отправить комментарий